Nasza szkoła w roku szkolnym 2020/2021 zakwalifikowała się do projektu „Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@2020”, gdzie realizowaliśmy podprojekt „Uczniowskie Laboratoria Informatyczne 4-8”. Głównym celem projektu było podniesienie kompetencji uczniów w zakresie wykorzystania narzędzi TIK. W ramach projektu nasza szkoła otrzymała specjalistyczny sprzęt oraz pomoce dydaktyczne: aparat fotograficzny, laptop, tablety, zestawy klocków Lego, gry Scottie Go, Kostki Merge Cube. Wszystkie te pomoce w bardzo duży sposób wzbogaciły naszą bazę dydaktyczną.
Zajęcia realizowane były od listopada 2020 r. do maja 2021 r. Na zajęcia zapisała się 14-osobowa grupa uczniów z klas 4-8, która brała w nich aktywny i systematyczny udział. Zajęcia realizowane były metodą projektu, w którym wykorzystano nowoczesne narzędzia dydaktyczne z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych.
W roku szkolnym 2020/2021 ze względu na epidemię koronawirusa zajęcia prowadzone były w dwojaki sposób: zajęcia online oraz zajęcia stacjonarne. Zajęcia online były prowadzone za pomocą platformy Microsoft Teams, z wykorzystaniem połączeń wideo. Do komunikowania się z uczniami wykorzystywano też pocztę e-mail, Messenger.
Pierwszym etapem powstawania projektu były prace organizacyjne. Odbywały się one w trybie online. W trakcie spotkań online, uczniowie, w czasie prac przygotowawczych zapoznali się z celami i problemem, jaki porusza projekt. W trakcie spotkań ustalono zespoły projektowe, przydział zadań oraz sposób prezentacji projektu.
Następnym etapem projektu było zbieranie informacji na temat życia we wsi Lutogniew. Uczniowie przeprowadzali wywiady z mieszkańcami Lutogniewa, aby zebrać materiały, które miały być wykorzystane przy wykonaniu prezentacji.
Wszyscy uczniowie dostrzegli, że komputer, tablet czy smartfon nie tylko służy do grania czy oglądania filmów, ale także jest wykorzystywany do pracy.
Kolejnym etapem w projekcie było wykonanie przez uczniów makiety wsi Lutogniew. Następnym etapem było zbudowanie robota z klocków Lego i zaprogramowanie go tak, aby jeździł po wyznaczonej trasie na makiecie wsi i skanował kody QR pod którymi były wywiady z mieszkańcami wsi Lutogniew.
Na naszych zajęciach nie zabrakło też czasu na wspaniałą zabawę. Świetnym przerywnikiem w prowadzeniu projektu uczniowskiego była zabawa otrzymanymi pomocami. Uczniom szczególnie spodobało się zabawa zestawami klocków Lego. Uczniowie mieli możliwość rozwijania swoich umiejętności informatycznych oraz umiejętności związanych z programowaniem i robotyką. Byli bardzo zaciekawieni taką formą zajęć.
Udział w projekcie Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@2020, był dla wszystkich ciekawym doświadczeniem. Uczniowie, którzy dopiero wchodzą w świat rewolucji cyfrowej, mieli możliwość rozwijania swoich zainteresowań.
Ważnym aspektem tego projektu było wzbogacenie w naszej szkole bazy dydaktycznej o nowe pomoce, które będą wykorzystywane do prowadzenia zajęć informatycznych oraz pozalekcyjnych.
Ogrom pracy uczniów można obejrzeć na poniższym filmiku.